Zážitková hra je novým, originálním a moderním typem komplexního prožitkového programu, založeným na metodice hry. Principem je aktivní tvorba příběhu (story-building) a hraní rolí (role-playing). Mimořádná atraktivita a současně účinnost zážitkové hry pramení zejména z důrazu na komunikaci, zábavnost, dobrovolnost, svobodu, otevřenost, vlastní iniciativu, kreativitu a fantazii účastníků.
Společný cíl
Každá zážitková hra má svůj hlavní cíl – nalezení pokladu/záchrana světa – na kterém pracují všechny zúčastněné strany. Samotný průběh hry, koalice či způsob dosažení cíle je pak hodně na hráčích samotných, jejich představivosti a ochotě se zapojit.
Pár hodin v kůži někoho jiného
Umíme hry z různých historických epoch (staré Japonsko, divoký západ, stroj času), na motivy filmů a televizních seriálů (Sedm, Ztraceni, Akta X, Lovci duchů), prostředí (smrt na 7 jamce, burza) nebo témat (tajemství Sherlocka Holmese, poklad králů, Za Saturninem). Příklady her najdete níže.
Produkce
Hry jsou po produkční stránce zajišťovány tak, aby se co nejvíce přiblížily realitě. Záleží hodně na rozpočtu hry, ale není výjimkou, když bomby aktivované pohybem skutečně vybuchují (pyrotechnika), prolomení hesla probíhá na skutečném počítači, přestřelky jsou reálné (air-softové zbraně) včetně reálnosti vedlejších postav, které vstupují do děje a do interakce s hráči (skuteční herci v kostýmech).
Více o zážitkových hrách:
Zážitková hra je koncipována jako jeden komplexní, mnohovrstevný příběh se společným cílem pro celou skupinu účastníků. Účastníci - hráči – jsou přímými aktéry a spolutvůrci herního příběhu: ve zcela nových „rolích“ plní společnou „misi“ v „jiné realitě“ (jiné době a jiném místě). Podle velikosti skupiny se rozdělují do jednotlivých herních týmů, v nichž absolvují Hru částečně nezávisle, částečně v přímé interakci s ostatními týmy. V průběhu Hry si rozdělují v rámci svého týmu různé herní role, takže každý může přispět k dosažení cíle jiným způsobem.
Zážitková hra nabízí svým hráčům dobrodružství, kvalitní mnohavrstevnou zápletku a široké spektrum aktivit a situací nejrůznějšího typu, kterými mohou projít - od řešení komunikačních, logických, „intelektuálních“ situací a úkolů, přes kreativní, strategické, až po sportovně laděné. Setkávají se a komunikují s jim neznámými vedlejšími postavami, které se spolu s nimi Hry aktivně účastní. Některé situace vyžadují zapojení celého týmu společně, některé jsou vyhrazeny pouze „odborníkům“, na jiné je třeba zvolit nebo delegovat nejvhodnější zástupce. Konečný úspěch týmu však vyžaduje průběžnou komunikaci, kooperaci a koordinaci všech hráčů.
Aktivity a situace, kterými hráči během Hry procházejí, jsou variabilně nastavitelné, tudíž lze vyjít vstříc specifickým požadavkům klienta na jejich zaměření, typ i náročnost. Do pravidel fungování herního světa, vytvořeného na míru, lze zakomponovat hodnoty a principy, které je třeba v týmu prověřit, prosadit či posílit.
Zážitková hra je program vhodný pro každého, a zejména pro skupiny s diferencovanou strukturou (věkové rozpětí, zaměření, preference apod.) - právě díky své pestrosti, možnosti svobodného rozhodování a individuálnímu přístupu k hráčům.
Motivace
Zhruba měsíc před akcí obdrží účastníci stylové pozvánky, včetně všech potřebných organizačních informací (emailem, možnost dohodnout výrobu tištěných pozvánek).
Komunikace
Účastníci programu vystupují ve svých individuálních rolích, které si vytvoří nebo jsou jim přiděleny. Každý z nich může získat důležité informace, které však mají svou hodnotu pouze ve spojení s informacemi, které mají ostatní. Aby mohli hráči postoupit v řešení, musí spolu komunikovat na bázi výměny informací. V rámci pracovních týmů potom při řešení dílčích úkolů spolupracují, ale zároveň jsou součástí většího celku. Touto simulací reálného prostředí si účastníci trénují komunikaci v prostředí, které je bezpečné a stimuluje a odměňuje pozitivní a otevřenou komunikaci.
Rozdělení do týmů
Účastníci mohou být v počátku rozděleni do menších týmů.
Rozdělení do týmů může proběhnout předem či na místě dle preferencí zadavatele. Mělo by však být dosaženo relativně rovnoměrného rozložení v jednotlivých skupinách (ženy-muži, sportovně-jinak založení apod.), avšak při ponechání možnosti volby účastníkům. Herní zadání je společné pro celou skupinu účastníků - příběh se společným cílem (jsou jeden tým).
Aktivity
Pro vlastní program je navržen výběr velkého množství originálních, dynamických sportovně-adrenalinových aktivit a různých zábavných činností, které provádějí účastníci během Hry.
Realizace
Zajistíme celou akci kompletně dle klientské specifikace včetně produkce a veškerých doprovodných služeb.
Co je vlastně taková Zážitková Hra? Kde se vzala? Co mohu zažít a jak se v ní budu pohybovat?
Zážitková hra
Říkali jste si někdy při koukání na horor např. „Proč běží (trouba) nahoru na střechu, kde nebude moct nikam dál a vrah ho tam určitě dostihne? To já, kdybych byl v jeho kůži, běžel bych určitě ven a co nejrychleji pryč odtamtud…“. Koho tohle alespoň jednou při sledování televize nenapadlo! U obrazovky jsme hrdinové a obvykle víme lépe, jak se zachovat. Ale být skutečně v jeho kůži? No a jsme u meritu věci: přesně tohle můžete v zážitkové hře zažít. Postavou v příběhu jste totiž vy sami a bude jen na vás, kterým směrem se vydáte…
Zážitková hra Vám umožňuje stát se hrdinou/hrdinkou a zahrát si jeho roli v daném příběhu – ať už je to detektivka, horor, pohádka, příběh z pravěku, středověku, současnosti či budoucnosti.
Zážitková hra je splněný sen všech snílků, kteří se ve své představivosti vidí v kůži hrdinů či hrdinek románových nebo filmových dobrodružství.
Zážitková hra je bezpečný způsob, jak se na několik hodin přesunout do jiného světa, času a reality a v kůži své postavy zažít dobrodružství jak vystřižené z vašich představ.
Odkud se Zážitková hra vzala?
Zážitková hra využívá konceptu q-Hra a je odvozena od hry tzv. LARP (= Live Action Role Playing), která je založena na systému RPG (= Role Playing Game), neboli hraní rolí, v češtině známé také jako „hra na hrdiny“. Pro zájemce ještě dva odkazy do Wikipedie: LARP, Hra na hrdiny.
Oproti běžnému LARPu se ale tvůrci Zážitkových her soustředí na více rozmanité příběhy založené nejen na historii nebo na běžné fantasy, ale také na známých seriálech a filmech.
Jak tedy celá hra funguje?
Každá hra má svůj příběh, do kterého jste jako hráči vloženi. Příběh je vždy zcela originální, jen občas je vložen do reálií příběhu jiného - třeba televizního seriálu. Mezi základní pojmy v zážitkových hrách patří tedy hráči (hrdinové), vedlejší postavy a pán hry.
Hráči (Hrdinové)
Hrdinou příběhu jste vy, resp. postava, kterou hrajete. Daná postava ovlivňuje vaše základní chování v průběhu Hry a zároveň vám umožňuje využít její schopnosti, i když je jako normální člověk nemáte – když hraji např. postavu doktora, umím v Zážitkové hře automaticky léčit lidi, i když o tom v reálném světě nevím skoro nic; na druhou stranu mě to ale ve Hře zavazuje k tomu, že kdykoliv je někdo zraněný apod., musím ho jít v prvé řadě léčit a nedělat nic jiného.
Jak vypadá zážitková hra z pohledu hráče se můžete dočíst pod následujícími odkazy účastníků „Zažijte seriál Ztraceni (LOST)“:
Článek na TN.cz (účastníka Mitch Buchanon/ve hře hrající sám sebe)
Článek na blogu (účastníka Lašťa/ve hře postava John Locke)
Článek na blogu (účastnice Marcela Roth/ve hře dobrodružka)
Vedlejší postava
Každý příběh má kromě hlavních hrdinů také další postavy, se kterými se hlavní hrdinové potkávají a které jsou součástí příběhu či prostředí – v Zážitkové hře jim říkáme tzv. vedlejší postavy. Každá vedlejší postava má stejně jako hráč svou charakteristiku, která určuje, jak se chová. Hráč by tedy měl přemýšlet, jaká je motivace dané vedlejší postavy, jakou úlohu hraje v příběhu a k čemu mu může být dobrá či naopak, jestli se jí nemá vyhýbat. Vedlejší postavy mají obvykle „dobové“ kostýmy a jsou hrány amatérskými či profesionálními herci.
Pán Hry
Stejně jako musí mít film svého režiséra a jakýkoliv příběh svého spisovatele, v Zážitkové hře existuje tzv. Pán Hry, který hru řídí. Nejenže rozhoduje sporné situace, ale má také jako jediný přehled o celém příběhu (je také většinou jeho tvůrcem) a může navodit (např. pomocí Vedlejších postav) nové situace, aby jej posunul dál.
Jak hra probíhá?
Na začátku Hry si každý hráč vybere svou postavu (případně si o ni „zahraje“ s jinými hráči).
Pro rozehrání (jako úvod do Hry) se používá desková verze Hry a reálné ukázkové herní situace, aby se hráči naučili své postavy využívat a seznámili se s prostředím příběhu a základními souvislostmi.
Samostná Hra pak probíhá v reálném – předem určeném – čase a prostoru. Hráči postupně odhalují jednotlivé souvislosti příběhu. Nové informace získávají jejich nacházením na herních místech, díky interakci s vedlejšími postavami, luštěním různých záhad či vlastní dedukcí. Při hře se využívají skutečné herní předměty, ne virtuální. Každý hráč se v daném rámci příběhu může pohybovat úplně volně, je omezen pouze charakteristikou své postavy, prostředím příběhu (např. nemohu používat moderní techniku ve středověku) a pravidly hry. Je tedy jenom na něm, jakou cestu příběhem si zvolí a k jakému konci ho bude svou snahou vést. Příběh většinou nemá na začátku jasný konec, existují pouze určité varianty, jak může příběh dopadnout, a k těm vede nespočetně cest :). Může ho třeba vyhrát i vedlejší postava, která to s hráči nemyslí dobře.
Co je úkolem hráče?
Hráč se snaží rozluštit podstatu příběhu a dovést ho ke konci, který je z jeho pohledu (resp. z pohledu jeho postavy) nejlepší. Základní zápletku se dozví na začátku Hry (např. v detektivce „byl zabit člověk“, ve Ztraceni (LOST) „ztroskotali jste na pustém ostrově“ apod.) a může si odvodit, co je základním cílem (např. „najít vraha“, „dostat se z ostrova“). Příběh ale není lineární, a tak se postupně hráč dozvídá další okolnosti, které ho mohou nasměrovat k jinému cíli (např. ne všechny postavy se chtějí ve hře Ztraceni (LOST) dostat z ostrova pryč).
Během Hry by se Hráč měl snažit získávat co nejvíce informací od jednotlivých Vedlejších postav, ale i od ostatních hráčů. S ostatními hráči může kooperovat, ale i hrát proti nim. Hráč se může přidat i na stranu některé z vedlejších postav a hájit její zájmy – nebo jenom využít její informace pro své účely.
Nové informace získává Hráč také luštěním hádanek, pronikáním do nových prostor nebo nacházením předmětů apod.
Základním pravidlem Zážitkové hry je „co není zakázáno, je dovoleno“, takže fantazii se meze nekladou a je dobré vymýšlet své vlastní nové cesty, co dál – tím se samotným hraním dotváří herní příběh. Díky tomu je každá Hra jiná, i když se hraje stejné téma.
Jak probíhá komunikace ve hře?
Všemi možnými způsoby. Se spoluhráči komunikujete samozřejmě slovně, ale na řadu přicházejí i techničtější způsoby komunikace. Například s Pánem Hry se komunikuje pomocí mobilního telefonu – SMS. Dostáváte od něj informace, které potřebujete znát a zároveň ho informujete o všem, co je ve hře důležité. Např. pokud odhalíte stanici DHARMA, pošlete SMS Pánovi Hry a on Vám na oplátku pošle zpět informaci, která Vám umožní objevit skrýš, kterou byste ve stanici při běžném ohledání nenašli. Hráči mohou komunikovat pomocí SMS i s vedlejšími postavami, hlavně pokud se jedná o hry ve městě. Dočkáte se ale i pikantnějších dorozumívacích prostředku, jako jsou vysílačky, blikání baterek, zvuky všeho druhu nebo kouřové signály. Poslední zmiňovaný způsob je typický pro ostrov Ztracených, kde má kouř vyloženě jednu z vedlejších rolí :)
Jak mohu využít schopnosti své postavy?
Schopnosti postavy se využívají přes Pána Hry, tedy v dané situaci mu hráč řekne např. „jako postava bych měl vědět/umět to a to“ a Pán Hry mu dá (pokud to opravdu hráč jako postava ví/umí) danou informaci/otevře dveře apod. Samotný hráč ale podstatně ovlivňuje konečné chování jeho postavy v příběhu, protože stejně nikdy úplně sami sebe nezapřeme a dáme do postavy něco svého, takže doktor od jednoho hráče bude vypadat jinak než od jiného. Proto může být v jedné Hře více lidí hrající stejný typ postavy – je to ale určeno základním nastavením příběhu.
Jsou vedlejší postavy hodné či zlé?
V každém příběhu jsou některé postavy hodné, některé zlé nebo můžou být také neutrální apod. – je to dáno její základní charakteristikou a její rolí v příběhu. Každá postava – i ta, která to nemyslí s hráči dobře – ale může mít pro hráče důležité informace.
Některé postavy jsou trochu bláznivé a nevíte, co od nich můžete čekat. Takovou postavou je např. postava Francouzky ze hry Ztraceni (LOST) – ostrov jí trochu vlezl na mozek a prakticky nevěří nikomu a když jí někdo naštve, je ho schopná zastřelit na místě, ale na druhou stranu je na ostrově dlouho, a tak ho dobře zná, ví, kde jsou všechny úkryty apod. Hráč tedy musí najít optimální způsob, jak s takovou postavou jednat, aby mu pomáhala a ne škodila.
Vedlejší postavy můžou jít i vzájemně proti sobě, což může Hráč také využít…
Co všechno můžu zažít?
Dobrodružství, zábavu, adrenalin, seznámení se s novými lidmi, různé postavy, nové informace, vtipné i dramatické situace, luštění různých hádanek, nalézání tajuplných předmětů, útěky před zlými monstry či jinými postavami, noční les, pocity nejistoty i vítězství atd.
Zážitková hra vám umožní zažít dobrodružství a zkusit si pár hodin v kůži někoho trochu jiného.